Saturday, February 22, 2014

Pergantungan

Kelmarin aku Ada tengok satu cerita Hindustan ni, tapi lupa Tajuk dia apa. Cerita pasal polis and dia punya unsolved cases sebenarnya. Tapi dalam cerita tu jugak dia tunjuk kan struggling si Amir khan ni sebagai pegawai polis yang hidup terumbang ambing lepas kematian anak dia. Hidup dia, mimpi mimpi dia, dihantui perasaan 'kalau la aku halang anak aku main air' 'kalau la aku cepat sikit selamat kan anak aku' semua jenis kalau dan menyalahkan diri dia sendiri dan fate atas kehilangan anak dia. Bila aku fikir balik, kenapa dia tak boleh move on, tak boleh pasrah or dalam erti kata kita sebagai umat Islam, redha dengan qada dan qadar. Lepas tengok cerita tu baru aku sedar tentang betapa pentingnya pergantungan kepada tuhan, Allah yang satu. Apa yang kita Ada, yang kita punya, semua Nya pinjaman. Dia boleh Ambik bila masa dia suka. Yes, memang kita Akan rasa sedih, tapi kat situ la tunjuk betapa kuat kita Percaya kepada semua yang dah ditulis oleh Nya. Pergantungan dan kepercayaan kita kepada dia yang tak pernah berbelah bagi. Kepercayaan yang setiap apa yang berlaku mesti Ada hikmah Nya and setiap kesusahan tu pastu Ada kesudahana. Allah Takkan Uji kita kalau kita tak mampu. Ingat, every time kita go through hardship, say this sentence to yourself 'this too, shall pass'

No comments:

Post a Comment