Thursday, June 20, 2013

A N G E R

'tulah, kan dah kata, jangan letak barang merata-rata. kan dah hilang!'
'hah, siapa suruh buat, kan diri sendiri kena tanggung!'

*tarik nafas*

menahan dari api kemarahan yang dah macam nak tersembur keluar macam naga.

terasa macam nak lari laju laju, berdiri tengah jalan raya yang sesak, dan biarkan kereta lenyek lenyek aku.
mungkin itu lagi mudah daripada menahan api dalam diri sendiri. orang kata, marah tu datangnya dari syaitan.
tapi kalau marah dekat diri sendiri, datangnya daripada syatan jugak? itu aku tak tahu.

marah kalau kena marah.

marah kalau kena provoke

ya. itu kelemahan terbesar aku. marah.

tapi aku sebenarnya pelik, dalam keadaan aku sepatutnya marah, marah tu macam angin. lalu je kat depan muka, lepas tu hilang. lesap.

tapi dalam keadaan aku yang salah, aku jadi marah. aku marah bila orang persoalkan kesalahan aku. aku marah bila orang mengungkit kecuaian aku. sedangkan itu sebenarnya salah aku. dan kadang kadang, susah nak kawal kemarahan sendiri. sebabnya, kemarahan dah menguasai kewarasan aku.

ya, masa aku marah aku sangat jerk, sangat rude dan tak fikirkan perasaan orang. dalam keadaan marah, aku masih lagi sempat mencari kesalahan orang- 'kalau dia tak initiate aku, mesti aku tak marah'

tapi aku sebenarnya sedar, aku sedang melakukan kesalahan. marah memang tak salah, tapi dalam  keadaan aku, aku salah. ya aku mengaku. tapi itu la kegagalan aku. gagal mengawal emosi dari terus dipengaruhi amarah.

aku harus belajar bertenang. 

tarik nafas dalam dalam.

dan biarkan api kemarahan itu hilang dengan air kesabaran.

ya. 

sabar.

No comments:

Post a Comment